Rekabet Kurulu’ndan tüketiciye yıllık 67,3 milyar lira fayda
Rekabet Kurumu, kurumun faaliyetlerine ilişkin “2021-2022 Etki Analizi Raporu” başlıklı bir çalışma hazırladı.
Kurum, 2017 yılından itibaren faaliyetlerinin tüketici refahı üzerindeki ölçülebilir etkilerinin varsayımı üzerine çalışırken, bu raporda Rekabet Kurulu’nun son iki yılda aldığı çeşitli kararların tüketici refahına finansal katkısı ölçülmeye çalışılmıştır.
Rekabet Kurumu Ekonomik Analiz ve Araştırma Daire Başkanı Şamil Pişmaf yaptığı açıklamada, rekabet hukukunun odak noktasının tüketici refahı olduğunu belirterek, “Tüketici faydasını artırmak kurumsal misyonumuzun önemli bir parçasıdır.”
Kurul kararlarının tüketicilerin günlük yaşamları üzerindeki etkisine değinen Pişmaf, Kurum olarak tüketicinin doğrudan veya dolaylı olarak taraf olduğu her alana hızla müdahil olabildiklerini söyledi.
“Kurul kararlarının tüketiciye ilk katkısı fiyatlardır”
Kurul kararlarının, tüketicinin dijital ortamlarda kullandığı uygulamalardan masasına koyduğu eserlere kadar geniş bir yelpazede tüketiciyi koruyan ve gözeten bir yaklaşım içinde olduğuna dikkati çeken Pişmaf, “Bu anlamda ilk Bunun yanı sıra kalitenin artması, daha fazla seçim özgürlüğü, tüketicinin hayatı kolaylaştıran yeni ürünlerin tanıtılması, örneğin ihtiyati tedbir kararı gibi birçok faydadan bahsetmek mümkündür. Kurul tarafından alınan Facebook/WhatsApp dosyasında tüketiciler, verilerini WhatsApp ve Facebook’a ait diğer platformlar (Meta) ile paylaşmak zorunda kalmadan WhatsApp’ı kullanmaya devam edebildiler’ değerlendirmesinde bulundu.
Etki Analizi Raporu’nda elde edilen sonuçlara dikkat çeken Pişmaf, şunları söyledi:
“OECD kriterlerine göre yaptığımız hesaplamalarda 2021-2022 dönemi için çalışma kapsamında incelenen Kurul kararlarının toplamda 134,6 milyar lira ve yıllık ortalama 67,3 milyar lira tüketiciye fayda sağladığı tahmin edilmiştir. Bu maliyetlere dolar bazında bakacak olursak ilgili dönemde tüketiciye toplam fayda tahmini 13.1 milyar dolar yıllık ortalama 6.55 milyar dolar katkıdan bahsediyoruz. katkının büyüklüğünü anlamak açısından daha faydalı olacaktır.Dolayısıyla çalışma kapsamında hesaplanan yıllık ortalama fayda GSYİH’nın yaklaşık binde 7,7’sine ve toplam faydanın yaklaşık yüzde 1,5’ine karşılık gelmektedir. seviye.”
Raporda sadece kartel ve benzeri eylemlere, yeniden satış fiyatının belirlenmesine ve hakim durumun kötüye kullanılmasına ilişkin ihlal kararları ile şarta bağlı olarak izin verilen birleşme ve devralmalara ilişkin Kurul kararlarının dikkate alındığına dikkat çekilerek, “Devamı İdari para cezalarını hesaplamalara dahil etmiyoruz. 2021-2022 döneminde Konsey tarafından toplamda 6 milyar liradan fazla ceza kesildiğinin altını çizmek gerekiyor ancak belirttiğim gibi bu 6 milyar lira tüketici yararına yapılan katkıya dahil değil.
“Şimdiye kadarki en yüksek fayda bu 2 yılda sağlandı”
İki yıllık aralıklarla hazırlanan raporu önceki yıllarla karşılaştıran Pişmaf, “Son iki yılda Kurum tarihinin en ağır dönemi geride kaldı. Kurul toplam 336 soruşturmayı tamamladı. 1998-2020 Yılda ortalama yaklaşık 15 soruşturmaya tekabül ediyor 2021-2022 döneminde tamamlanan soruşturma sayısı 69. 2014-2016 dönemini kapsayan ilk etki analizi çalışmamızı 2017 yılında gerçekleştirdik. Bundan önce hesaplanan en yüksek değer, söz konusu çalışmada 2014 yılı için tahmin edilen 3,8 milyar dolarlık tüketici fayda katkısı oldu.“Yıllık ortalama faydanın 800 milyon dolar civarında hesaplandığını görüyoruz. Bu bağlamda 2021-2022 dönemi, şimdiye kadar kaydedilen tüketici faydasının en yüksek olduğu dönem olarak öne çıkıyor.”
Pişf, farklı rekabet otoriteleri, Avrupa Komisyonu ve OECD’nin tüketici yararına katkıyı hesaplarken bu alandaki kriterleri incelediklerini belirterek, şunları kaydetti:
“Hesaplamalarda temel olarak ihlalden etkilenen ciroya, kararın engellediği iddia edilen fiyat artış oranına ve ihlalin önlenmemesi durumunda fiyat artışının etkili olacağı süreye ilişkin varsayımlar dikkate alınmaktadır. bunlar OECD ve rekabet otoritelerinin yaklaşımlarının değerlendirilmesi ile şekillenmektedir.Bu çalışmalar dikkate alınarak iki farklı senaryo dikkate alınmaktadır.Tahminler yapılmıştır.Rakamların hesaplanmasında ağırlıklı olarak OECD rehberindeki metodoloji esas alınmıştır.”
“Yeni rapor hazırlanacak”
ABD ve İngiltere’de hazırlanan etki analizi raporlarında, rekabet otoritesinin kullandığı toplam kamu kaynağı yani bütçenin etkinlik göstergesi olarak kullanıldığını vurgulayan ve şunları kaydetti:
“Özetle, yetkinin vergi mükelleflerine maliyeti ve ne kadar tüketici refahı artışı sağladığı karşılaştırılıyor. Söz konusu oran ABD ve İngiltere için 20 ile 75 arasında değişiyor. Örneğin, raporumuzda bir karşılaştırma yapıyoruz. Buna göre; Rekabet Kurumu’nun 2021-2022 döneminde faaliyetleriyle elde ettiği toplam refah artışının, aynı devir için toplam bütçesinin 200 katından fazla olduğu görülmektedir. rekabeti koruma ve böylece tüketici refahına katkıda bulunma misyonu.”
Pişmaf, çalışmaları iki yıllık periyotlarla tekrarlayarak 2023-2024 dönemini ele alacak bir sonraki etki analizi raporunu 2025 yılı başında yayınlamayı planladıklarını sözlerine ekledi.